RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Top 5 specerijen voor snellere stofwisseling

Als je wilt afvallen staat een trage stofwisseling je aardig in de weg. Denk eens aan de volgende top specerijen die je metabolisme stimuleren! Deze welkome taak doen ze volgens wetenschappelijke studies erg goed. En het mooie? Je hebt ze waarschijnlijk al gewoon in huis.

Stofwisseling stimuleren met specerijen

Wat doet deze top 5?
Vet verbranden
Stofwisseling versnellen
En als bonuspunt het hongergevoel verminderen

Zwarte peper.

In welke keuken staat het niet? Niet alleen pittig voor je gerechten, maar ook voor je vetopslag. De specerij verlaagt namelijk je vetgehalte. En precies daar waar je het hebben wilt: het vet rond je organen. Dus je viscerale vet, het type vet dat bij uitstek ongezond is. Volgens onderzoek is het effect dosis gerelateerd: hoe meer, des te meer vetverlies. Dat is echt goed nieuws voor je hart en als je diabetes hebt. Plus uiteraard voor je metabolisme.

Want peper ontlokt een metabole reactie. Door die reactie breken vetcellen af. Last but not least: piperine uit peper blokkeert vetten. Wat let je, spice it up!

Rode peper

Welke specerij is ook goed nieuws voor je stofwisseling? Rode peper! Slechts een halve theelepel aan een maaltijd scheelt 70 calorieën. 1 Dat lijkt misschien niet veel. Maar nuttig op die manier eens elke dag een maaltijd. Binnen een jaar ben je alleen al door de specerij 3.5 kilo kwijt. Ook positief: het remt je zin in zout, vet en zoet. Capsaïcine uit de specerij verhoogt je lichaamstemperatuur. En helpt het lichaam dus bij verbranding van calorieën.

Moet je dan een supplement nemen? Nee, volgens studie is dit niet nodig. Gewoon toevoegen aan je voeding is al voldoende. Je kan een supplement met rode peper eten, maar het is niet nodig: volgens studie is gewoon rode peper aan maaltijden toevoegen al voldoende, om verbranding op gang te helpen en tegen verlangen naar zout, zoet en/of vet eten.

Kaneel

Heerlijk, aromatisch, verwarmend. En meer. Niet alleen stimuleert kaneel je stofwisseling, maar ook je vetverbranding. Wat ook welkom is, is dat je door kaneel sneller koolhydraten verbrandt. Mocht je insulineproblemen hebben, ook dan is het een top kruid.

Door de toegenomen vetverbranding voorkomt de specerij de opslag uit vet. Want koolhydraten worden sneller uit het bloed gefilterd. Slechts 3 gram kaneel versnelt het spijsverteringsproces. Bovendien geeft kaneel een vol gevoel.

Mosterd zaad

In de eerste plaats is mosterd zaad is een goede bron van selenium, magnesium en omega 3. Deze combinatie is ontstekingsremmend. 4 Dus dat is al mooi. Maar nu het effect op het gewicht.

De American Journal of Clinical Nutrition publiceerde een verzameling onderzoekgegevens van 9 jaar, waarbij 1200 mensen betrokken waren. En concludeerde dat chronische ontsteking tot gewichtstoename leidt. Bij vermindering van ontsteking komt er ook een afname van het vetgehalte. Waaronder visceraal vet. Hoeveel? Eén theelepel mosterdzaad verbrandt 45 calorieën. Via een verhoogde stofwisseling.

Gember

Op deze blog staat veel over de ontstekingsremmende werking van dit scherpfrisse kruid. Wil je naast een verhoogde stofwisseling ook een snellere spijsvertering en afvoer van afvalstoffen? Drink het. Want doe je 2 gram gember in een glas heet water dan pluk je de vruchten. Dankzij verhoging van lichaamstemperatuur verbrandt je extra calorieën.