RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Dit is hét interessante voordeel van geroosterd brood

Geroosterd brood heeft wat minder nutritionele waarde dan gewoon brood. Toch zit er aan geroosterd brood een interessant voordeel!

Lekker, geroosterd brood

Wie houdt er niet van op zijn tijd: geroosterd brood met gesmolten boter en een plakje kaas of jam. Met boter is niet veel mis. Boter ‘mag’ weer. Nadelige effecten van boter? Steeds vaker blijkt daar geen bewijs voor te zijn. Cholesterol is juist broodnodig. Dus in die zin werkt boter gunstig voor ons lijf én brein. Mits we niet overdrijven, zoals met alles.

Lagere glycemische waarde

Door brood te eten dat geroosterd is piekt de bloedsuikerspiegel een stuk minder dan met normaal brood. Omdat de glycemische waarde ligt lager ligt.

En als je een snee wit brood in bevroren versie in het broodrooster doet is dit nog beter. Want dan neem je in bloed maar de helft van de glucose op. Dan dat geval is met een gewone snee wit brood.

 – De glycemische index van wit brood is 71   
 – En van bruin brood is de waarde 65

Dus gezien de glycemische waarde past brood niet helemaal 100% in een gezond dieet. Roosteren verlaagt echter de glycemische waarde.

Vriezen en ontdooien van brood

Vriezen en ontdooien verlaagt de glycemische waarde ook. De zetmeelmoleculen in brood krijgen een andere structuur als het
–  bevroren
– ontdooit
–  geroosterd wordt

Dit bemoeilijkt het de enzymen om zetmeel af te breken tot suiker. Ontdooien verlaagt ook de glycemische waarde. Een wit sneetje brood uit het broodrooster bevat nauwelijks nutritionele waarde. Maar dit was toch al het geval met wit brood. Qua calorieën maakt het nauwelijks verschil of brood uit de toaster komt is of niet.

Een snee brood is als een snickers

Eén snee volkorenbrood zorgt voor net zo een hoge bloedsuikerpiek als een snickers. Wil je je bloedsuikerspiegel in toom houden? Rooster dan wat vaker je brood.

Maar ook weer niet te vaak!

Want er is ook een nadeel aan brood dat geroosterd is: het bevat acrylamide. Acrylamide is kankerverwekkend en zit in sommige voeding, wanneer deze verhit wordt boven de 120 graden.

Bron: Goed Gezond