RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Dit zijn de beste anti-griep tussendoortjes

Tussendoortjes die anti-griep werken. Meestal denken we dan aan sinaasappels of kiwi’s. Toch zijn er veel betere anti-griep tussendoortjes. Die daadwerkelijk de symptomen van griep en verkoudheid verlichten. En nog lekker zijn ook. Lees welke dat zijn!

Tussendoortjes die je goed de winter door helpen

Een goede combinatie is die van vitamine C met zink. Die verlicht zelfs de symptomen als je al gepakt bent door griep of verkoudheid. Volgens The Journal Of International Medical Research heeft rond de 2 miljard mensen wereldwijd een zinktekort.

Omdat zink en ijzer samengaan met antioxidanten zoals vitamine C, combineer je ze. Voor een betere werking!

Aardbei en spinaziesalade

Vitamine C en ijzer

Hoewel de aardbei zomerfruit is, kan je dit het hele seizoen krijgen. Denk maar aan diepvries. Als je aardbeien met spinazie combineert ben je goed bezig. Want ijzer vind je in spinazie en vitamine C in aardbeien. Maak er een lekkere salade van. En gooi er ook nog kiwi en/of sinaasappel bij. Gebruik ook het vruchtvlees en sap van de sinaasappel. Met een handjevol gehakte noten en een scheutje olijfolie heb je zo een smakelijk tussendoortje.

Kikkererwten en tomatensalade

Zink, vitamine C en lycopeen

Hoort echt bij de anti-griep tussendoortjes. Een halve kop kikkererwten bevat maar liefst 2 gram resistent zetmeel. En dit komt samen met de vezels, gezonde vetten, proteïnen en zink. Combineer dit ook weer met vitamine C, bijvoorbeeld uit tomaten. Tomaten bevatten ook nog eens veel van de krachtige antioxidant lycopeen. Dat het goed verzadigt is een mooi bijkomend voordeel.

Havermout met zwarte of blauwe bessen

Havermout: handige bron van zink!

Met ongeveer 100 gram havermout kom je bijna aan je dagelijkse benodigde hoeveelheid zink! Havermout bevat ook nog ijzer. Dus als je dit combineert met de vitamine C uit bessen heb je niet alleen een smakelijk tussendoortje, maar het is er ook nog eens eentje die effectief tegen griep is.

Kersen met een laagje donkere chocolade

Een verrukkelijk anti-griep tussendoortje!

Dit is ook niet verkeerd: een bakje kersen met een sausje van pure chocolade. De donkere chocolade bevatten veel zink; met een reep van 100 gram dek je de dagelijkse behoefte prima. De hartvormige vruchtjes zitten natuurlijk vol met vitamine C. Een indrukwekkend krachtig tussendoortje, die je ook nog eens voorziet van tal van andere antioxidanten!

Salade van boerenkool en pompoenzaden

Goed voorbereid de winter door

Als je grieperigheid voelt aankomen, maak dan alvast een grote schaal met boerenkoolsalade. Dit is ook een van de beste anti-griep tussendoortjes. Eet gedurende de hele dag wat uit de schaal. Je weet dat boerenkool geprezen wordt en niet voor niks. Want 100 gram van deze kool voorziet in belangrijke stoffen. Zoals vitamine K (10x de dagelijkse behoefte) en C. Dan zijn pompoenzaden een goede bron van zink. Doe ook het vruchtvlees van de pompoen door de boerenkool. Als je er een echte maaltijd van wilt maken, hoef je het alleen maar aan te vullen met zalm.

Smoothie met avocado, spinazie en ananas

Bromelaïne verlicht ontsteking van neusbijholtes of sinussen

Ook een powerhouse, deze combinatie.

Ananas bevat niet alleen een overload aan vitamine C, maar geeft je ook bromelaïne, een behoorlijk belangrijk enzym. Dit enzym verlicht ontsteking die door onder andere door infectie veroorzaakt is. Het verlicht ook oprispingen van brandend maagzuur. Avocado’s maken deze smoothie romig en voegen zink toe en dan vermindert dit drankje ook nog het percentage lichaamsvet. Als je nog zin hebt in spinazieblaadjes, voeg die dan ook toe.

Smoothie met frambozen, kiwi en een laagje chiazaad

Een antioxidantrijke traktatie in mooie lagen

Misschien hou je er helemaal niet van om aan een smoothie te nippen, toch is dit recept perfect. Tussen de lagen framboos en kiwi, kun je telkens een laag chiazaad doen.

Dit is een antioxidantrijke traktatie, waarbij de frambozen zink toevoegen, de kiwi zijn werkt doet qua vitamine C en het chiazaad voor de finishing touch zorgt.

Smoothie met dadels en sinaasappel

De nodige anti-griep eigenschappen in een onovertreffelijke smaak

Nu heb je misschien wel weer genoeg van de smoothies. Maar lees toch dit even. Een smoothie met dadels en sinaasappel. Dadels zijn rijk van smaak en stabiliseren de bloedsuikerspiegel. En hoewel de exotische vrucht veel suikers bevat, worden deze niet opgeslagen als vetten. Deze zoete vrucht geeft je zink en de sinaasappel trakteert je op vitamine C. De smoothie heeft een romige textuur. Nip het, en je geeft je immuunsysteem een boost.

Vijgen, abrikozen en cantaloupe

Verzadigt en versterkt ook het immuunsysteem

Dit tussendoortje doet veel, hoewel het misschien een vreemde combinatie lijkt. Abrikozen voorzien in meer zink dan vijgen, maar als je ze combineert is de uitwerking niet te stoppen. Cantaloupe zit boordevol vitamine C en gaat dus goed samen met de andere twee. Combineer dit met Griekse yoghurt, en het genieten is compleet.

Zo kom je de winter wel gezond en energiek door!

Bron: Goed Gezond