RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Prei, echt gezond

Maar waarom?

Prei is de moeite waard. Er is veel wat de prebiotische groente zo gezond maakt. Snij het, en alle gezonde stoffen komen los. Welke dan?

Allicine: een zwavelverbinding en natuurlijk antibioticum.

Ook tegen parasieten!

Niet alleen werkt deze prebiotische groente tegen ongewenste bacteriën, ook tegen schimmels en parasieten! Consumeren dus. Het geeft je een behoorlijke ADH van foliumzuur, niacine, riboflavine, magnesium en thiamine. Plus 30% van de ADH vitamine A.

En maak je je zorgen om je lever? Prei belemmert schadelijke enzymen in dit orgaan. Ja, deze scherpe groente verbetert daadwerkelijk de leverwaarden. En helpt bij ontgiften. Wissel deze prebiotische groente af met knoflook en ui. Die doen namelijk hetzelfde.

Prei versus knoflook

Weliswaar bevat de prebiotische groente minder thiosulfinaten, maar toch nog genoeg. Door het snijden tover je ze om in allicine. Wissel gewoon af: gerechten met prei, en voeding met knoflook.

Goed voor je aderen

Onze aderen. We kunnen ze maar beter schoon houden. Om allerlei narigheid met onze vaten en hart te voorkomen. Ook hier geldt: neem prei. Want het houdt de bloedvaten soepel.

En voor je ogen

Prei is geweldig. Voor je ogen bijvoorbeeld! Want de prebiotische groente bevat xanthine, vitamine A, caroteen, luteïne. Allemaal goed voor de functie van je ogen. Gooi de stengels van deze prebiotische groente niet weg. Je wilt toch geen magnesium, kalium, calcium, mangaan, zink, selenium en ijzer weggooien?

Benieuwd naar de vitamines en mineralen?

Oké. Hij blinkt uit in vitamine A. Per 100 gram krijg je de helft van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen. Niet slecht. Wat betreft mineralen is ijzer de koploper. Dit wil niet zeggen dat de andere mineralen en vitamines er niet in zitten. Je vindt ze namelijk bijna allemaal in dit deze prebiotische groente.

Hoe kies je nu je prei?

Op zijn best in de lente, maar vers beschikbaar in het hele seizoen. Neem er geen met verkleurde toppen. Als je de prebiotische groente in de koelkast doet, wikkel hem dan in een stuk keukenrol.

Eigenlijk is prei qua gezondheid het belangrijkst voor:

– De ogen
– De aderen

Natuurlijke antibiotica

Dit geldt ook voor knoflook en ui. En alledrie maken korte metten met parasieten en ongewenst bacteriën en schimmels. Het zijn natuurlijke antibiotica. En de prebiotische groenten ontspannen de aderen. Dus zijn preventief tegen hart- en vaatziekten. Dan voorkomen ze ook nog eens borstkanker. En niet te vergeten maagkanker.

Combineert heel goed met:

– Zalm    
– Courgette
– Mosterd
– Kaas
– Gamba’s
– Kip

Prei, knoflook, ui: prebiotica

En wat ook super is. Het valt onder de prebiotica. Je doet je darmflora er dus een enorm plezier mee. Want prebiotica zijn uiterst belangrijk! Ze ondersteunen de spijsvertering op vele manieren. Je krijgt met deze prebiotische groente vooral veel Lactobacillus en Bifidobacteria mee. Beide soorten produceren gunstige stoffen. Anti-pathogenen!

Erg welkom in deze wereld van pathogenen.

Bron: Goed Gezond