RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Olijfolie is echt een natuurlijke pijnstiller -studies

Olijfolie een natuurlijke pijnstiller, serieus? Ja. In de orthomoleculaire wereld weten ze dit allang. Bij het grote publiek is dit nog vrij onbekend. Maar lees wat de wetenschap over deze gezonde olie zegt!

Pijnstillende gezonde olie

Hoe vreemd het misschien ook klinkt: olijfolie is een natuurlijke pijnstiller. Én ontstekingsremmer. Deze gezonde olie beschikt over een bijzondere stof: oleocanthal.

Hoe zit het met de pijnstillende, ontstekingsremmende en anti-kanker werking van deze gezonde olie? Zo wie zo blijkt die ontstekingspijn in een vroege fase te onderdrukken, liet een studie zien..

Oleocanthal werkt hetzelfde als ibuprofen

Oleocanthal uit olijfolie werkt op een zelfde manier als ibuprofen en andere synthetische ontstekingsremmers (coxib’s). Het richt zich op enzym cyclo-oxygenase. Dit enzym bevordert ontstekingsstoffen. Die afnemen door inname. De gezonde olie doet dus hetzelfde als coxib’s. Dus niet zo opmerkelijk dat olijfolie in oude traditionele geneeswijzen medicinaal gebruikt werd.

Dit bleek uit onderzoek op muizen. Ook beínvloedde de stof uit de gezonde olie de groei van 116 tumoren. Wat maakt dat olijfolie anti-kanker eigenschappen heeft.

Daarom, mediterraan dieet gezond

Het is de reden waarom mediterrane voeding onze gezondheid zo positief beïnvloedt. De effecten van deze voedingsstijl zijn goed bevestigd. De mediterrane gezonde olie speelt een grote rol in dit dieet. Ook voor je huid is de voedingsstijl erg gunstig.

Tegen chronische ziektes, erg welkom!

En in traditionele geneeswijzen? Werd olijfolie gebruikt voor een betere bloedsuikercontrole, om pathogenen te weren en inflammatie in te dammen. Vandaag de dag onthullen epidemiologische studies een duidelijke afname van chronische ziektes door consumptie van de gezonde olie. Denk dan aan hart- en vaatziekten, aderverkalking en met name darm- en borstkanker.  Mensen uit het middellandse zeegebied hebben dan ook een hogere levensverwachting dan in de rest van de wereld.

Neem extra virgin van goede kwaliteit

De focus in studies ligt op extra virgin olijfolie. Dat is de olie die je het beste kan nemen. Ga niet te goedkoop, want dan is de kwaliteit als die van lampenolie. Dit is onderzocht en met name Bertolli en andere merken kwamen als lampenolie uit de testen. Google “gesjoemel met olijfolie” en je vindt genoeg. Koop bij voorkeur geen merken die erg gemarket worden en neem een olie boven de 5 euro.

Ontstekingsmodellen

Wat vaak gebeurt in studies op ratten en muizen is dat oedeem wordt opgewekt bij de diertjes. Dit gebeurt via carrageen, E407, dat we ook veel in onze voeding tegenkomen. Dit maakt van de diertjes een ontstekingsmodel. En laat het effect zien van testen met ontstekingsremmende middelen. Dit lees je ook terug in het artikel over de voordelen van kruidnagel.

Inflammatoir en anti-kanker

Toen deze methode gebruikt werd om de ant-inflammatoire werking van oleocanthal te analyseren, bleek het volgende. Tumorgroei nam af en ontsteking verminderde. De beestjes kregen 8 ml/per kilo lichaamsgewicht.

Eerste fase van pijn: Net zo krachtig als morfine

In de eerste fase van pijn was olijfolie (0.6 ml/kg) bijna net zo krachtig als morfine (10 mg/kg). In een late fase was olijfolie wel minder krachtig dan de bekende opioíde pijnstiller. Maar evengoed nog pijnstillend op een dosis afhankelijke manier. Het maximale effect werd gezien met 1.3 ml/kg.

Elke dag olijfolie

Er is een hele goede reden om elke dag olijfolie te consumeren. Het werkt namelijk preventief. Dieren die vóór een inflammatie-opwekkende behandeling voorbehandeld werden met olijfolie, ervaarden een stuk minder ontsteking. De gezonde olie heeft dus zeker een anti-inflammatoire waarde.

Kalmerende werking

Dan bevat de mediterrane gezonde olie nog oleuropeïne. Die verlaagt eveneens COX-2, INOS en cytokines (ontstekingsstoffen). Dit stil niet alleen pijn, maar kalmeert ook. Dit blijkt zowel in vivo als in vitro.

Daarom vind je olijfolie en olijfolie extract ook in de opsomming Natuurlijke Pijnstillers volgens de Wetenschap. Daarin lees je dat je veel kunt bereiken met natuurlijke middelen. Meestal is het van belang om preventief bezig te zijn, maar sommige werken ook acuut.

Betere lipidenwaarden en triglyceriden

Over olijfolie raak je niet uitgeschreven. De olie reguleert ook nog schade door lipide oxidatie en de lipidenwaarden. Dat is in ieder geval wat er gebeurde toen 200 deelnemers dagelijks 25 ml namen. Dit regime volgden ze 3 weken. Oxidatieve stress nam af. Net als triglyceriden.

Combineer met tomaten en tomatenpuree

Heel terecht staat olijfolie bekend als gezonde olie. Behalve oleocanthal zitten er nog meer bioactieve stoffen in. Zoals onverzadigde vetzuren, fenolen, fytosterolen, tocoferolen en squaleen. Ook goed voor schoonheid van binnenuit. Vooral in combinatie met tomatenpuree. Dan zijn er nog de lignanen, linolzuren en oliezuur. Noem het dus gerust functionele voeding. Want de gezondheidsclaims zijn volkomen legaal en vastgelegd.

Bron: Goed Gezond