RTV 072

Nieuws | Radio en TV

Zo verlagen walnoten je bloeddruk

Hoe verlagen walnoten je bloeddruk?Misschien zoek je natuurlijke een manier om je bloeddruk te verbeteren. De gezonde walnoot helpt hierbij.

Hoe walnoten je bloeddruk verlagen

Walnotenverlagen je bloeddruk.Dit blijkt uit een randomized klinische studie. De gezonde noten verlagen de bloeddruk, als je hierbij minder verzadigde vetten consumeert. Wat betreft de bloeddruk, gaat het hier vooral om de centrale bloeddruk.

En deze heeft invloed op het hart. Kortom: doordat ze de bloeddruk verlagen, verlagen ze ook de cardiovasculaire risico’s. Walnoten verbeteren niet alleen de bloeddruk, maar de algehele gezondheid via de darmflora. Dit komt later in dit artikel nog aan bod.

Waarom goed voor de bloeddruk

In walnoten zit iets extra’s

“Toen deelnemers walnoten aten hadden ze meer voordeel vergeleken met een dieet met hetzelfde vetzuur profiel zonder walnoten. Dan lijkt het erop dat er in walnoten net iets extra’s zit. Bioactieve bestanddelen, misschien de vezels, die je niet met vetzuren alleen krijgt. “

Walnoten verlagen de bloeddruk dus beter dan andere bronnen van vetzuren. Wat echter niet betekent, dat de andere vetzuren niet goed zijn voor hart- en bloedvaten. Alle vetzuren hebben een gunstige werking hierop. Alleen heeft de walnoot verreweg de beste werking.

Mede dankzij ALA

Hoe kan dat? Volgens de studieauteur komt dit door alfa linolzuur (ALA), een omege-3 vetzuur en bioactief bestanddeel in de walnoot. Dit maakt de walnoot uniek qua samenstelling van vetzuren.

Deze unieke eigenschap van de walnoot bleek uit het onderzoek. Want hierin werden de verschillen geanalyseerd tussen een dieet met walnoten, een dieet met gewoon ALA en meervoudig onverzadigde vetzuren zonder walnoten en een dieet waarbij oliezuur deels vervangen werd voor ALA, maar zonder walnoten.

Tijdens het volgen van elk dieet werden de cardiovasculaire risico’s van alle deelnemers gemeten. Hieronder vielen de centrale systolische en diastolische bloeddruk. Druk op de borst, het cholesterolgehalte en mate van aderverkalking.

Walnoot uniek als het om de bloeddruk gaat

Nu is het belangrijk om te melden dat alle diëten een positieve invloed hadden op de cardiovasculaire risico’s. Ongeacht uit welke bron hebben alle ALA’s en onverzadigde vetzuren een gunstige uitwerking op hart- en bloedvaten. Echter, de walnoot steekt hier met kop en schouder bovenuit. En dit gold met name voor de lagere centrale diastolische bloeddruk.

Welk vetzuur je ook nuttigt, in ieder geval is het belangrijk dat je verzadigde vetten deels verruild voor onverzadigde. Want volgens de auteurs consumeren we nog altijd teveel van het verzadigde soort.

Zie dus het voordeel van alle drie de diëten die in het onderzoek gehanteerd werden! Met als extra “take away” dat de walnoot superieur is. Als je dan toch een snack wilt, kun je de walnoot kiezen. Daar kunnen je bloeddruk en hart optimaal van profiteren.

Acuut effect van walnoot consumptie

Nu willen we ook weten wat de onmiddellijke effecten van walnoot consumptie zijn. Want dat walnoot consumptie goed is voor hart en bloedvaten, dat is al wijd en zijd bekend. Dat dit te wijten is aan de hoge inhoud van polyfenolen, vitamine E, L-arginine, linolzuur en ALA wordt door veel onderzoeken beschreven.

Zowel chronische als incidentele consumptie van walnoten

– Verlaagt het cholesterol 
– Verbetert de bloeddruk
– Is gunstig voor de endotheelfunctie 
– Vermindert ontsteking 
– Gaat oxidatieve stress te lijf

Hoeveel walnoten?

Sommig onderzoek meldt dat 37 gram walnoten, 15 gram walnootolie het cholesterolgehalte en de endotheelfunctie verbeteren. ALA zorgt voor een grotere bio beschikbaarheid. Tegenovergesteld is het zo dat de endotheelfunctie direct na een vetrijke maaltijd verslechtert.

Wist je dit van walnoten?

Melatonine en foliumzuur in walnoten

Dus voor een lagere bloeddruk eet je gewoon walnoten. Maar dat is niet alles wat de walnoten doen. Dankzij de hoeveelheid neuroprotectieve stoffen verbeteren de noten ook de stemming. Want ze bevatten niet alleen vitamine E, gezonde vetzuren en polyfenolen. Ook voorzien ze in een goede dosis foliumzuur en melatonine. Daarom leidde de 6 weekse consumptie van walnoten tot een betere stemming bij jonge mannen en vrouwen.

Meer bifdiobacteria

Wat onderzoeken ook laten weten, is dat ongunstige darmbacteriën in verband staan met een hoge bloeddruk. En aangezien walnoten voor gunstige darmflora zorgen, werken ze ook via deze manier gunstig. Want de consumptie van 43 gram walnoten per dag verbeterde niet alleen de lipiden waarden maar veranderde ook het darm microbioom. Zo was er een drastische toename van bifidobacteria na 8 weken walnoot consumptie.
Bron: Goed Gezond